In samenwerking met Brand Proposition en LVWB Fundraising organiseert VSCD “Een dag vol Marketing & Fondsenwerving” in de Stadsgehoorzaal te Vlaardingen. Je kunt een interactief programma verwachten. In de ochtend denken we na over onze positionering als podia, is deze nog toekomstbestendig? En brengen we in kaart hoe je een marketingplan op kunt zetten. In de middag schakelen we over naar fondsenwerving en gaan we in op hoe werving en marketing elkaar kunnen versterken en verdiepen we ons in de werving van vrienden en nalatenschappen. Ook ga je op deze dag aan de slag met ideeën voor de positionering, marketing en werving voor jouw organisatie.
Voor wie
Deze training is bedoeld voor zowel theaterdirecteuren, hoofden marketing, fondsenwervers en marketing-, publieksmedewerkers die uitdagingen zien in het bereiken van (nieuwe) doelgroepen en die kansen op het gebied van fondsenwerving optimaal wil benutten. Voor iedereen die meer wil leren over marketing & fondsenwerving. We nodigen deelnemers expliciet uit om met een collega naar deze kennisdag te komen, omdat we marketing en werving gaan combineren en je juist van en met elkaar kunt leren.
Programma
9.30 uur inloop
Marketing
10:00-12:30 uur
- Wat is de positionering van jouw organisatie (‘Wat is je merkverhaal’)?
- Op welke doelgroepen richt je je?
- Hoe speel je in op marktontwikkelingen, met maatschappelijke thema’s als diversiteit & inclusie en duurzaamheid?
- Hoe vertaal je je merk en de marktinzichten naar een heldere strategie en een geïntegreerde marketingaanpak?
12:30 – 13:30 lunch in de foyer
Fondsenwerving
13:30 – 15:00
- Hoe versterken fondsenwerving en marketing elkaar?
- Kansen voor het werven van vrienden.
- Waarom zijn nalatenschappen interessant voor cultuur en hoe pak je de werving aan?
- Vragen en discussie.
15:00 – 15:30 opdrachten in kleine groepjes
- Groep Marketing: Wat is het merkverhaal van jouw organisatie en hoe speel je hiermee in op toekomstige ontwikkelingen?
- Fondsenwerving: Maak in een groepje een plan van aanpak voor de werving van 300 extra of nieuwe) vrienden voor jouw organisatie. Wat is jouw verhaal / de boodschap (op basis van je positionering), welke wervingsmiddelen zet je in en hoe werk je daarbij samen met marketing?
15:30 – 16:00 Korte presentaties
16:00 – 17:00 Borrel in de foyer
Trainers
René Bergmans is aanwezig om je mee te nemen in de wereld branding en marketing. Bergmans is merkadviseur en eigenaar van Brand Proposition. Hij was onder andere Head of Brand Communication bij Adidas Benelux en Marketing & Sponsoring Manager bij AB InBev. Sinds dertien jaar ontwikkelt hij vanuit Brand Proposition marketingplannen voor organisaties in vele branches, waaronder cultuur, entertainment en sport. Hij hanteert hierbij de beproefde eigen methode ‘Marketingplan in 30 vragen.’
Sofie Bienert en Marischka Leenaers van LVWB Fundraising, een gespecialiseerd adviesbureau met 20 jaar ervaring op het gebied van werving bij particulieren, bedrijven en fondsen voor culturele organisaties. Zij hebben veel kennis en ervaring in diverse sectoren en met alle vormen van werving, van vrienden tot nalaten, fondsen en sponsors. Zij werken voor vele podia-instellingen, gezelschappen en makers.
Kosten
Deze training kan gevolgd worden door zowel VSCD-leden als niet-leden. Voor leden van de VSCD geldt een speciaal tarief, aan leden vragen we een bijdrage van 225 euro (ex.btw). Ben je geen lid van de VSCD? Dan betaal je 325 euro (exc.btw). Koffie, thee, lunch en de borrel zijn bij de prijs inbegrepen.
Aanmelden
Wil je deelnemen aan de kennisbijeenkomst? Wacht dan niet te lang. Er zijn in totaal 30 plekken beschikbaar. Geïnteresseerden kunnen zichzelf aanmelden door te mailen naar communicatie@vscd.nl.