Deze website maakt gebruik van cookies.

Bruno Vanden Broecke en Karina Holla winnen prijs voor beste acteur en actrice, de Louis en Theo d’Or

16-09-2018

Zondag 16 september zijn ter afsluiting van het Nederlands Theater Festival de VSCD Toneelprijzen uitgereikt, tijdens het Gala van het Nederlands Theater in het Internationaal Theater Amsterdam.
Bruno Vanden Broecke ontving de Louis d’Or voor zijn rol in PARA en Karina Holla de Theo d’OR voor ROMP, de prijzen voor de meest indrukwekkende mannelijke en vrouwelijke dragende rol. De Arlecchino en Colombina, prijzen voor de beste bijdragende rol, gingen naar Vanja Rukavina voor zijn rol in The Nation en Maureen Teeuwen voor haar rol in Dumas/La Dame/DeSade.
De VSCD Mimeprijs ging naar For The Time Being – Schweigman& / Slagwerk Den Haag, Theater Sonnevanck en Toneelgroep Oostpool wonnen de Gouden Krekel voor de meest indrukwekkende productie met Princess en Janne Desmet ontving de Gouden Krekel voor de meest indrukwekkende podiumprestatie voor haar rol in Wat er gebeurde terwijl de mussen de polka dansten van Schippers & Van Gucht en HET PALEIS.

Senf Theaterpartners ontving de Prosceniumprijs voor hun wezenlijke bijdrage aan het Nederlands toneel. En de Regieprijs ging naar Guy Weizman voor Salam van Noord Nederlands Toneel / Club Guy & Roni / Asko|Schönberg. De ACT Award is uitgereikt aan Cornald Maas. Na drie jaar zwaait Ferry Mingelen nu af als juryvoorzitter van de Nederlandse Toneeljury, hij wordt opgevolgd door Hadassah de Boer.

Winnaar Louis d’Or 2018 (prijs voor beste mannelijke dragende rol):
BRUNO VANDEN BROECKE voor zijn rol in PARA - KVS

De jury: “In alles is Bruno Vanden Broecke in PARA een acteur die niet lijkt te acteren: hij wórdt zijn personage, de commando Nico Staelens. Schuchter en onhandig lijkt hij zijn voorstelling te starten, grijpt gaandeweg de toeschouwer genadeloos bij de kladden en neemt hem mee in zijn trots die uitmondt in een enorm verdriet en woede. In een grootse monoloog, die voorbij gaat aan documentair theater, laat Vanden Broecke in alles de onmacht spreken over een nieuw ‘Verdriet van België’.”

Winnaar Theo d’Or 2018 (prijs voor beste vrouwelijke dragende rol)
KARINA HOLLA voor haar rol in ROMP – De Gemeenschap

De jury: “Karina Holla weet in de voorstelling ROMP alle expressie en zeggingskracht van haar personage samen te ballen in hoofd en stem. Gekluisterd aan het bed maakt ze haar performance zowel aangrijpend als jaloersmakend vitaal en levenslustig. Het is mooi hoe Holla een oude vrouw creëert die het lichamelijke ontstijgt. Ze gaat tekeer, mijmert, roept ter verantwoording en wordt breekbaar. Gedurende de voorstelling kruipt ze in je hoofd. Het verval en de ketens van de ouderdom worden door haar vakmanschap met overgave én beheersing onontkoombaar en tastbaar.”

Winnaar Arlecchino 2018 (prijs voor de beste mannelijke bijdragende rol)
VANJA RUKAVINA voor zijn rol in The Nation – Het Nationale Theater

De jury: “Het personage Damir is de angel die het stuk The Nation genadeloos op scherp zet. Op het moment dat hij de talkshowscène binnenvalt verliest de voorstelling elke stevige grond en zijn de personages én de toeschouwers volledig overgeleverd aan zijn wensen. Vanja Rukavina maakt de voorstelling zo daadwerkelijk gevaarlijk. Maar Rukavina laat ook een hele andere kant van zijn brede pallet aan spelkwaliteiten zien. In adembenemend spel laat hij zien hoe hij de liefde voor zijn moeder en de liefde voor zijn (salafistische) overtuigingen, maar niet bij elkaar krijgt."

Winnaar Colombina 2018 (prijs voor de beste vrouwelijke bijdragende rol)
MAUREEN TEEUWEN voor haar rol in Dumas/La Dame/DeSade – Maatschappij Discordia

De jury: “In het sterke trio actrices Annette Kouwenhoven, Miranda Prein en Maureen Teeuwen is het spel van Teeuwen een theaterstudie waard. Schijnbaar achteloos codeert ze de Discordiaanse stijl in dit stuk. Ze heeft een twinkelende humor en stelt op een bijna naïeve wijze scherp aan de orde hoe het is om mens en vrouw te zijn in de zoektocht naar zelfregie en hoe de macht over je eigen leven terug te krijgen. Teeuwen voert het publiek transparant langs alle dilemma’s die er zijn als je voor jezelf wilt kiezen, maar moraliteit en angst voor het onbekende je telkens andere raadgeving influisteren. Het is een genot om naar haar puntgave tekstbehandeling te luisteren, om zo tot nieuwe inzichten te komen in de keuzes die haar personage maakt.”

Winnaar Regieprijs 2018
GUY WEIZMAN, voor de meest indrukwekkende regieprestatie van het afgelopen seizoen

De jury: “Met zijn discipline-overschrijdende en associatieve theatertaal is het werk van Guy Weizman een unieke ervaring in de grote zaal. Met Salam brengt hij het oerverhaal van het christelijke en het islamitische geloof en giet dat in een prikkelende, pompende en pulserende voorstelling die de totale oppervlakte van het toneel omvat. Guy Weizman zoekt niet naar een mooie definitief uitgebalanceerde vorm, maar levert een overrompelende eigen esthetiek. Hij brengt chaos op het toneel, en toont de orde daarbinnen. Hij weet met vrijheid, vakmanschap en bravoure alle inhoudelijke, visuele, auditieve en technische elementen tot een elkaar versterkend geheel te smeden. En tussen al het (theatraal) geweld heeft hij steeds weer oog voor de menselijke maat – de mens die steevast blijft pogen, voortdurend faalt en dan weer doorploetert, ondanks alle chaos om hem heen en in zichzelf.”

Winnaar Prosceniumprijs 2018
SENF THEATERPARTNERS, voor hun wezenlijke bijdrage aan het Nederlands toneel

De jury: “De jury ziet in het toneelaanbod van Senf Theaterpartners een mooie balans tussen urgentie en toegankelijkheid, tussen te verwachten kwaliteit en een groeiend aandeel aan risico en maatschappelijk engagement. Tevens doorbreken zij de waterscheiding tussen de gesubsidieerde en de vrije sector. De keuzes in regie en cast laten de grenzen tussen beide sectoren vervagen. Senf ontwikkelt verrassende samenwerkingen en beseft dat de toekomst ligt in een open dialoog met (jonge) makers, gezelschappen en theaters. Dat zorgt in de Nederlandse grote zalen voor zowel nieuw geschreven repertoire als relatief onbekend werk uit het buitenland. (…). Met de ondersteuning aan gesubsidieerde gezelschappen, de vernieuwende samenwerkingen met makers en theaters en het zelf produceren behoort dit bedrijf tot een inspirerende spil in de theaterwereld.”

Winnaar VSCD Mimeprijs 2018
For The Time Being van Schweigman& / Slagwerk Den Haag
De jury: “In dit intrigerende drieluik verwerkt Boukje Schweigman de begrippen stilstand en in beweging komen tot tactiel ervaringstheater. Bijzonder is hoe met humor en soms op hilarische wijze de speelruimte transformeert en de verhouding tussen spelers en publiek daarbij steeds verandert: het publiek gaat van vrij naar ingesloten, terwijl de spelers, beginnend als levende standbeelden, de ruimte juist langzamerhand veroveren. De theatertaal is basaal en eenvoudig, maar in de betekenis raakt (for the time being) grote maatschappelijke thema’s: het vluchtelingenprobleem en de vraag hoe nabij we een ander laten komen. Met deze gelaagde en toegankelijke voorstelling bewijst Schweigman nogmaals, dat zij zich telkens blijft vernieuwen. Ze gaat daarbij de verbinding aan met de nieuwe lichting mimespelers, die vol overgave en bravoure erin stappen.”

Winnaar Gouden Krekel 2018 voor meest indrukwekkende jeugdproductie
Princess van Theater Sonnevanck / Toneelgroep Oostpool

De jury: “Kan een regisseur alles van je vragen? Ook dat je een scène naakt acteert? Is de regisseur nog wel de baas als je eigen grenzen worden overschreden? Waar stel je paal en perk? Nadja in de voorstelling Princess van Toneelgroep Oostpool en Theater Sonnevanck trekt een grens en weigert. Dan maar geen voorstelling. Aan technicus Tarik de ondankbare taak om het publiek te informeren over het ‘technisch mankement’ waardoor de voorstelling niet door kan gaan. Terwijl er met zijn techniek niks mis is. Princess ontvouwt zich dan als een voorstelling óver een voorstelling. De in allerijl opgeroepen regisseur, de technicus en de actrice nemen in verschillende scenario’s elk de rol van de vrouw op zich, waarbij ze tegen hun eigen morele grenzen aanlopen. Het levert een subtiel spel op over machtsverhoudingen en rolpatronen binnen, maar ook zeker buiten het theater. In de trailer zitten we er bovenop, worden we rechtstreeks aangesproken en ontkomen we niet aan het bepalen van ons eigen standpunt. Princess brengt een zeer actueel thema zo heel dichtbij.”

Winnaar Gouden Krekel 2018 meest indrukwekkende podiumprestatie
Janne Desmet voor haar rol in Wat er gebeurde terwijl de mussen de polka dansten van Schippers & Van Gucht en hetpaleis

De jury: “Janne Desmet staat alleen op het podium in deze voorstelling van Schippers & Van Gucht en hetpaleis, voor kinderen vanaf acht jaar. Ze levert in de regie van Jellie Schippers en in het troosteloze decor van Myriam van Gucht een ongekende prestatie die de jeugdtheaterjury van de sokken blies. Krachtig acteerwerk van het hoogste niveau onder een huilende boom op een speelvlak dat steeds natter wordt. Desmet beschikt over een tomeloze energie en spaart zichzelf niet, legt moeiteloos contact met haar toeschouwers, durft te improviseren om daarna weer verder te gaan met de fantasievolle tekst gebaseerd op het boek The Spit Children van de Nieuw-Zeelandse schrijfster, actrice en stand-up comedian Jo Randerson. Een machtiger pleidooi voor de fantasie als reddingsboei zagen we zelden.”

Over de jury’s:
De Nederlandse Toneeljury bestaat uit: Ferry Mingelen (voorzitter), Walther van den Heuvel (vicevoorzitter), Cecile Brommer, Keimpe de Jong, Anneke van der Linden, Sander Janssens, Mirjam van Tiel en Christiaan Mooij.

De jury van de VSCD Mimeprijs bestaat uit: Jasper Damsteegt (voorzitter), Michèle Bouwmans, Marlies Heuer, Irene Pronk en Nicole van Vessum.

De jury van de Gouden Krekels bestaat uit: Leontien Wiering (voorzitter), Raoul Boer, Katinka Enkhuizen, Gonny Gaakeer, Nasim Miradi, Hans Smit en Hillechien Steenbruggen.

VSCD
De Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD) is de belangrijkste belangenbehartiger van theaters en concertgebouwen. Podiumkunstenaars dragen krachtig bij aan het kunstklimaat en zijn het kapitaal van theaters en concertgebouwen. Hun prestaties verdienen bijzondere aandacht en een groeiend publiek. Daarom reikt de VSCD elk jaar prijzen uit in verschillende genres voor de indrukwekkendste podiumprestaties.

Nederlands Theater Festival en Amsterdam Fringe Festival
Van 6 - 16 september toonde het Nederlands Theater Festival de beste voorstellingen van het moment op diverse locaties in Amsterdam. Het was een zeer geslaagd festival, met bomvolle zalen en een zeer enthousiast publiek.
Het festival reikte naast de Toneelprijzen nog vele andere prijzen uit, zoals de BNG Bank Theaterprijs aan Eline Arbo en de Erik Vosprijs aan Suze Milius. Traditiegetrouw opende het festival op 6 september met de Staat van het Theater, dit jaar uitgesproken door Chokri Ben Chikha. Op zondag 16 september sloot het festival af met het Gala van het Nederlandse Theater.

Het Amsterdam Fringe Festival toonde gelijktijdig met het Nederlands Theater Festival elf dagen lang een ongeselecteerd, ongetemd en ongejureerd festival: een ode aan de theatrale gekte, de onafhankelijke geest en een pleidooi voor artistieke vrijheid. Met tachtig verschillende voorstellingen op meer dan veertig verschillende locaties brachten zij performance, live art, (muziek)theater, dans en ongeremde energie. De elfde editie van het Amsterdam Fringe Festival is een groot succes geweest. Het festival kreeg vele lovende recensies in onder andere de Volkskrant en het Parool.