Deze website maakt gebruik van cookies.

Nominaties Toneelprijzen 2017 bekend

Hans Croiset in De Vader
Warre Borgmans in Wie is er bang voor Virginia Woolf?
Karina Smulders in Hedda Gabler

31-05-2017

Woensdagavond 31 mei maakte juryvoorzitter Ferry Mingelen namens de Nederlandse Toneeljury de nominaties voor de VSCD Toneelprijzen bekend in het AVROTROS-radioprogramma Opium op 4.

Maar liefst veertien nominaties voor de Louis d’Or, prijs voor beste mannelijke hoofdrol, de Theo d’Or, prijs voor de beste vrouwelijke hoofdrol en de nominaties voor de beste bijdragende rollen, de Arlecchino en de Colombina, kende de Nederlandse Toneeljury dit jaar toe. De VSCD Toneelprijzen worden uitgereikt op zondag 17 september 2017 tijdens het Gala van het Nederlands Theater ter afsluiting van het Nederlands Theater Festival.

Genomineerd voor de Theo d’Or (prijs voor de meest indrukwekkende vrouwelijke dragende rol)

Jacqueline BlomOndertussen in Casablanca – Het Nationale Theater
Uit het juryrapport: ‘Zoals Jacqueline Blom haar totale fysiek gebruikt om de rol van wereldberoemd actrice neer te zetten: daar gaat je hart sneller van kloppen. IJdelheid is haar vreemd. Alle aandacht richt ze op de verbeelding: een vorm van gestuurde, ingekapselde gekte. De energie spat ervan af en toch genoeg beheerst om samenspel niet in de weg te staan.’

Janneke RemmersTroje Trilogie – Toneelschuur Producties
Uit het juryrapport: ‘Janneke Remmers is de spil van de trilogie die zich in omgekeerde volgorde afspeelt. Op het moment dat de voorstelling begint, zien we een heldin die door het leven murw is gebeukt. De frisse, onopgesmukte, secure speelstijl maakt dat je haar personage met gepaste bewondering volgt en meebeweegt met alles wat haar raakt.’

Karina SmuldersHedda Gabler – Theater Utrecht
Uit het juryrapport: ‘Karina Smulders schakelt in deze rol loepzuiver van neurotisch naar trots, van verbitterd naar triomfantelijk, van manipulatief naar slachtoffer. Haar spel is geraffineerd en gelaagd, met subtiele gebaren en gezichtsuitdrukkingen duidt ze de vreselijke gevolgen van haar gedrag en haar lot.’

Romana VredeRACE – Het Nationale Theater
Uit het juryrapport: ‘IJzersterk hoe Romana Vrede een centrale positie weet te verwerven en voelbaar ongemak op het toneel en in de zaal weet te creëren. In zowel haar zorgvuldig geplaatste teksten als haar sterk fysieke aanwezigheid straalt ze uit dat ze hier een groot verhaal te vertellen heeft.’

Genomineerd voor de Louis d’Or (prijs voor de meest indrukwekkende mannelijke dragende rol)

Warre BorgmansWie is er bang voor Virginia Woolf? – Hummelinck Stuurman Theaterbureau
Uit het juryrapport: ‘Warre Borgmans laat de rol van George knisperen en glinsteren. Het spelplezier druipt er vanaf. Deze schijnbaar luchtige versie van Who' s afraid of Virginia Woolf? legt de onderliggende eenzaamheid en pijn van de personages haarscherp bloot, met Warre als een grijnzende gewonde hyena te midden van dit geniaal gecomponeerde relatieslagveld.’

Hans CroisetDe Vader – Senf Theaterpartners i.s.m. Kik Productions
Uit het juryrapport: ‘Hans Croiset speelt als André een koningsrol in De Vader. Overtuigend en geloofwaardig. Croiset neemt je mee in de gekte en beroert. Hij verbeeldt, tot op de millimeter perfect geacteerd, het schrijnende niemandsland waarin iemand met Alzheimer samen met geliefden terechtkomt.’

Hans DageletOndertussen in Casablanca – Het Nationale Theater
Uit het juryrapport: ‘Hans Dagelet excelleert in de rol van de ijdele grootheid Alfred Lohman. We volgen niet alleen de verwikkelingen van het personage, maar even nauwgezet de fenomenale techniek waarmee dat personage wordt vertolkt. Tegelijkertijd is hij Dagelet zelf, bekend van theater, film en TV, die technische perfectie combineert met aanstekelijke, maar vileine charme.’

Jorn HeijdenrijkVolpone – Dood Paard
Uit het juryrapport: ‘In Volpone zien we Jorn Heijdenrijk spelen zoals we hem nog niet vaak zagen. Knap hoe hij de grenzen van zijn Maatschappij Discordia-speelstijl opzoekt en die aan barrels speelt: volkomen over the top, vilein spelend met de aandacht van het publiek, alles en iedereen meenemend in zijn flitsende list en bedrogspel. Puur genot om naar te kijken.’

Peter Van Den BeginRisjaar Drei – Toneelhuis / Olympique Dramatique
Uit het juryrapport: ‘Peter Van Den Begin wórdt Richard III: met een superieure fysiek geeft hij vorm aan een vileine koning die je gelooft en die je inpakt, al weet je dat hij uiteindelijk voor de bijl gaat en de grootst mogelijke slechterik is. Hij krijgt het telkens voor elkaar het publiek moeiteloos voor zich te winnen.’

Genomineerd voor de Colombina (prijs voor de meest indrukwekkende vrouwelijke bijdragende rol)

Yara AlinkDonna Donna – Orkater
Uit het juryrapport: ‘In een voorstelling waarin een hoofdrol is weggelegd voor muziek weet Yara Alink haar rol vast te houden en steeds weer opnieuw vanuit het droge zand alles op te bouwen. Ze probeert wat er gebeurde te duiden, te verwoorden, te begrijpen, maar beleeft het steeds opnieuw, draait door en huilt weergaloos. Alink toont een verrassend fijn pallet, een nieuwe frisse kracht, iets anders.’

Lotte DunselmanVolpone – Dood Paard
Uit het juryrapport: ‘Lotte Dunselman is een mimische alleskunner. We kennen haar vooral als droogkomische actrice binnen haar eigen gezelschap TgEcho maar in de context van Dood Paard krijgt Dunselman vleugels en vice versa. Als outsider daagt Dunselman met haar uitbundige fysieke speelstijl de andere spelers uit tot ander gedrag maar blijft intussen haar geniale, fysieke zelf te midden van de Dood Paard traditie.’

Keja Klaasje KwestroTroje Trilogie – Toneelschuur Producties
Uit het juryrapport: ‘Keja Kwestro’s speelstijl is herkenbaar maar perfect passend. Ze speelt grappig, eigenzinnig, brutaal en af en toe over the top; zij is het die de voorstelling soms even helemaal uit de voegen trekt. Zowel als Hermione als in de rol van Cassandra kan Kwestro heel mooi en lelijk tegelijk zijn – haar grote grijns straalt een soort gekte uit waarvan je niet weet waar je aan toe bent. Ze lijkt onberekenbaar maar alles is heel precies uitgevoerd.’

Genomineerd voor de Arlecchino (prijs voor de meest indrukwekkende mannelijke bijdragende rol)

Sanne den HartoghThe Family – Theater Utrecht
Uit het juryrapport: ‘Sanne den Hartogh houdt van zijn personage Kil, dat blijkt uit alles. Hij speelt hem verzenuwd, een aso met een kort lontje, een jongen die ieder moment kan ontploffen. Maar tegelijkertijd voel je zijn verwarring. Den Hartogh laat Kil boven zichzelf uitstijgen. Knap en ontroerend, met een geweldige beheersing van lijf en leden.’

Maarten HeijmansIbsen Huis – Toneelgroep Amsterdam
Uit het juryrapport: ‘In de rol van Sebastiaan, het met het HIV-virus getroffen en ten dode opgeschreven personage uit Ibsen Huis keert Maarten Heijmans voor de laatste keer terug naar zijn ouderlijk huis. Heijmans maakt de pijn en de eenzaamheid van zijn personage voelbaar. De opstandigheid, het cynisme, de troost die hij put uit de muziek, de hunkering naar (moeder-)liefde, zit allemaal in zijn spel.’

De Nederlandse Toneeljury
De Nederlandse Toneeljury bestaat uit Ferry Mingelen (voorzitter), Walther van den Heuvel (vicevoorzitter), Cecile Brommer, Keimpe de Jong, Anneke van der Linden, Wybrich Kaastra, Jeannette Smit en Karin Veraart.

VSCD
De Theo en Louis d’Or en de Colombina en Arlecchino zijn de Toneelprijzen van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD). De VSCD is de belangrijkste belangenbehartiger van theaters en concertgebouwen. Podiumkunstenaars zijn het hart van theaters en concertgebouwen en dragen krachtig bij aan het kunstklimaat. Hun prestaties verdienen bijzondere aandacht en daarom eren de podia, verenigd in de VSCD, en partners uit de sector elk jaar de podiumkunstenaars door het uitreiken van prijzen in verschillende genres. De VSCD Toneelprijzen worden sinds 1955 uitgereikt.

Nederlands Theater Festival
Het Nederlands Theater Festival toont elf dagen lang de beste voorstellingen van het moment, reikt vele prijzen uit waaronder die voor de beste acteurs van Nederland, laat succesvolle nieuwe ontwikkelingen op het gebied van theater zien, staat vooraan in het gesprek over de rol van theater in de samenleving en laat grenzen tussen verschillende kunstdisciplines vervagen. Kortom: is meer dan een voorstellingsbezoek alleen!

Traditiegetrouw opent een prominent persoon uit de theaterwereld het festival met de Staat van het Theater. En sluit het festival af met het Gala van het Nederlandse Theater waar de belangrijkste Toneelprijzen worden uitgereikt, zoals de Louis d’Or en de Theo d’Or.

Podium Cadeaukaart
De VSCD-Toneelprijzen worden mogelijk gemaakt door de Podium Cadeaukaart en georganiseerd in samenwerking met het Nederlands Theaterfestival.