Diversiteit en inclusiviteit

Cultuur verbindt. Cultuur verrijkt. Met het Actieplan Cultuur en Creatief inclusief willen we een sterke, toekomstbestendige cultuursector creëren. Een sector waartoe iedereen in Nederland zich aangetrokken voelt. De VSCD werkt hiertoe samen met de verschillende partijen binnen de Federatie Cultuur

Wat is cultuur & creatief inclusief?
Met het actieplan willen we een sterke, toekomstbestendige cultuursector creëren. Want cultuur verbindt en verrijkt, ongeacht de verschillen op grond van sekse, etniciteit, klasse, nationaliteit, leeftijd, en seksuele voorkeur. Een deel van het potentiële publiek voelt zich nu nog niet aangetrokken tot het culturele aanbod. En een deel van de arbeidsmarkt kiest niet snel voor een loopbaan in de cultuursector. Culturele instellingen missen zo de kans op nieuw publiek, andere collega’s en een prachtige, inclusieve cultuur binnen de eigen organisatie. Een cultuur die past bij deze tijd en die duurzaam is.

De actiepunten

• Een landelijke campagne die uitmondt in het congres Beeld&Storm met de uitreiking van de &Award voor een baanbrekend initiatief op het gebied van inclusiviteit
  • De Code Culturele Diversiteit nemen we onder de loep en waar nodig wordt deze aangepast aan actuele ontwikkelingen
  • We bieden tools aan om je te helpen, zoals de digitale scan Inclusiviteit en ontsluiten trainingsaanbod en informatie.

Cultuur en Creatief Inclusief is een initiatief van de gezamenlijke brancheverenigingen in de culturele sector die zijn verenigd in de Federatie Cultuur, en wordt mede mogelijk gemaakt dankzij het ministerie van OCW, het VSB fonds en de Rijkscultuurfondsen.

Lees meer op www.cultuurencreatiefinclusief.nl.