Mirjam Barendregt is directeur-bestuurder van Schouwburg en congrescentrum Orpheus in Apeldoorn, een van de grootste theaters in Nederland. Op de dag waarop de zoveelste persconferentie gepland staat vroegen we hoe zij aankijkt tegen de huidige situatie, de uitgelekte maatregelen en wat haar verwachtingen zijn voor de toekomst.
Hoe is jouw gemoedstoestand in aanloop naar de persconferentie (25-01-2022)?
Positief, vrolijk en vastberaden. Ik heb vorige week zoveel energie gekregen van de Theaterkapsalon actie, dat we deze hectische week ook wel weer doorkomen.
Hoe kijk je als theaterdirecteur aan tegen de uitgelekte maatregelen?
Het is beter dan ik vorige week dacht. Ik heb de overtuiging dat onze Theaterkapsalon actie van 19 januari heeft bijgedragen; de druk heeft opgevoerd, bij de burgemeesters en bij het kabinet. Dus nu mogen we open tot 22 uur in plaats van 20 uur of 17 uur. Het kabinet gaat verder dan het OMT adviseerde en dat is winst. Het betekent dat andere belangen en waarden, in mijn ogen voor het eerst, ook serieus meewegen. Terecht natuurlijk.
Is de theatersector er volgens jou klaar voor om morgen weer van het slot te gaan?
Het is natuurlijk allemaal heel kort dag. En eigenlijk is dat niet te doen. Toch zul je zien dat de meeste podia gelijk weer open gaan; linksom of rechtsom willen we publiek ontvangen en artiesten een podium bieden. Voor ons pand staat een heel groot bord en daar staat op: Doorgaan zit in onze cultuur en dat is precies wat wij gaan doen!
Hoe gaat het bij jullie in Orpheus met de voorbereidingen?
We informeerden voor de persconferentie kaartkopers al over wat we bij de persconferentie verwachten. Het publiek kan zich dan ook voorbereiden. Ook zullen we bezoekers moeten teleurstellen, want voor bijvoorbeeld de Sound of Music, die bij ons vanaf 26 januari staat, zijn – voor de 1,5 meter - veel te veel kaarten verkocht. We gaan terug van 1286 stoelen naar 380 op anderhalvemeter. En ook het placeren is weer een uitdaging. Maar de positieve vibe overheerst; we hebben er zin in. Vandaag wordt het decor voor de Sound of Music al gebouwd en ook staat alles klaar voor het concert van het Nationaal Jeugdorkest, dat ook op 26 januari zal plaatsvinden. Om te zorgen dat alle bezoekers om 22 uur ons pand uit zijn, kijken we naar het inkorten van pauzes en soms moeten we eerder beginnen. En ook onze keukenbrigade verheugt zich weer op gasten die voor de voorstellingen komen dineren in ons restaurant O55.
Wat zijn op de korte termijn de grootste uitdagingen, rekening houdend met de maatregelen die waarschijnlijk vanaf morgen gelden?
De grootste operationele uitdaging is alle bezoekers placeren. De gekochte kaarten met rijen en stoelnummers kunnen we niet meer hanteren, dus iedereen moet zijn of haar plek gewezen worden. Ik ga ervan uit dat bezoekers daar begrip voor hebben. Net als voor het feit dat het mondkapje weer op moet en wij het Coronatoegangsbewijs en ID-bewijs gaan controleren. En voor de iets langere termijn is de grootste uitdaging publiek terug krijgen voor het totaalaanbod. Het belangrijkste daarbij is perspectief en rust. Iedere keer een stap verder open, volgens de routekaart die we als sector hebben gepresenteerd. Wij hebben behoefte aan een betrouwbare overheid en dan kunnen wij dat vertrouwen vertalen naar ons publiek.
Wat heeft de theatersector volgens jou nodig om deze crisis door te komen?
Samenwerking en een krachtig geluid. Als er iets duidelijk is geworden, is het wel dat we door samenwerking veel meer bereiken dan ieder voor zich. Soms moet je dan wat nemen of laten, maar we komen er samen sterker uit. En natuurlijk is er steun nodig om ervoor te zorgen dat er straks nog geproduceerd en gepresenteerd kan worden. Ook moeten we het gesprek met elkaar aangaan. Over regionale samenwerking, over waar je van bent en waar je over 5 jaar wilt staan.