Nominaties VSCD Toneelprijzen Theo d'Ors bekend

29-05-2024

De Nederlandse Toneeljury heeft vanavond de nominaties voor de VSCD Toneelprijzen bekendgemaakt tijdens het televisieprogramma Theater Maas (AVROTROS) op NPO 2.

Met ingang van het huidige theaterseizoen 2023-2024 zijn de VSCD Toneelprijzen aangepast, want het klassieke binaire genderonderscheid past niet meer in deze tijd. Door de prijzen genderinclusief te maken, wil VSCD aangeven dat er gelijke kansen moeten zijn, met ruimte voor alle genderidentificaties. Het is tijd voor verandering en op het Gala van het Nederlands Theater van 2024 worden de VSCD Toneelprijzen voor het eerst in de nieuwe vorm uitgereikt. Het Gala vindt plaats ter afsluiting van het Nederlands Theater Festival, dit jaar op zondag 15 september in Internationaal Theater Amsterdam.

De VSCD Toneelprijzen voor acteurs worden voortaan de Theo d’Ors genoemd en worden toegekend in drie categorieën, met elk vier nominaties:

  • Theo d’Or voor de meest indrukwekkende acteerprestatie in een dragende rol
  • Theo d’Or voor de meest indrukwekkende acteerprestatie in een bijdragende rol
  • Theo d’Or voor de meest grensverleggende podiumprestatie

GENOMINEERD VOOR DE MEEST INDRUKWEKKENDE ACTEERPRESTATIE IN EEN DRAGENDE ROL


Emmanuel Ohene Boafo en Bram Suijker in A Case for the Existence of God van Theater Rotterdam in regie van Erik Whien

Uit het juryrapport
: A Case for the Existence of God is een voorstelling zonder opsmuk, waarin de focus helemaal ligt op acteurs Emmanuel Ohene Boafo (die Kevin speelt) en Bram Suijker (Bryan). De contrasterende harmonie die de kern van het stuk lijkt, komt met een bijzondere intensiteit en inventiviteit tot uitdrukking in het samenspel van deze twee acteurs.

Lowie van Oers in Wittgenstein 2. Aan de taal ligt het niet van Bo Tarenskeen


Uit het juryrapport:
In Wittgenstein 2. Aan de taal ligt het niet speelt Lowie van Oers de Duitse filosoof Moritz Schlick (1882-1936), de spil van de Wiener Kreis. Van Oers geeft zijn Schlick iets zelfingenomen, iets naïef vorm: een kamergeleerde die het beste voor heeft met de wereld en zijn medemens. Elitair, maar aimabel, geprivilegieerd, maar goedbedoelend.

Maria Kraakman in Prima Facie van ITA Ensemble in regie van Eline Arbo


Uit het juryrapport:
In de monoloog Prima Facie ondergaat Maria Kraakman een indrukwekkende transformatie. Op een uiterst subtiele manier schakelt Kraakman tussen stadia van ongeloof, zelftwijfel en strijdlust en bevestigt zich andermaal als een van Nederlands meest indrukwekkende acteurs van haar generatie.

Ntando Cele in SPAfrica van Studio Julian Hetzel en Ntando Cele

Uit het juryrapport: Ntando Cele’s performance is een meesterlijke acteerpresentatie, waarin ze zowel kracht als kwetsbaarheid weet te combineren. Haar vertolking in SPAfrica is doordrenkt van een opvallende authenticiteit. Ze slaagt erin om het publiek mee te voeren op een reis door complexe thema's en persoonlijke strijd, waarbij ze elke nuance en laag van haar personage tot leven brengt.

GENOMINEERD VOOR DE MEEST INDRUKWEKKENDE ACTEERPRESTATIE IN EEN BIJDRAGENDE ROL


Charlie-Chan Dagelet in Huis van Troje van Toneelschuur Producties in regie van Mateusz Staniak

Uit het juryrapport: Charlie-Chan Dagelet’s acteerprestatie in Huis van Troje wordt gekenmerkt door een diepe emotionele intensiteit en een uitzonderlijk inlevingsvermogen. Haar vertolking van de complexe rol van Andromache, mede vormgegeven door Nadia Amin, weet het publiek van begin tot het einde mee te slepen in een reis door de menselijke psyche. Haar kinderen sterven, gelijk aan het begin. En het lukt haar daarvan steeds een beetje gas terug te nemen.

Fjodor Jozefzoon in Brown Sugar Baby van Het Nationale Theater in regie van Eric de Vroedt

Uit het juryrapport: In Brown Sugar Baby is Jozefzoon steeds een magnetische kracht op toneel, die verandering wíl, maar actief dwars wordt gezeten hierin, van binnen zijn eigen groep én van buiten. Hij maakt volstrekt helder hoe woede en verlangen naar verandering alternerend in hem plaatsgrijpen.

Jesse Mensah in De Wetten van ITA Ensemble in regie van Eline Arbo

Uit het juryrapport: Jesse Mensah geeft zijn rol in De Wetten volstrekt eigenzinnig, efemeer en met een dwingende oorspronkelijkheid gestalte. De manier waarop Jesse Mensah invulling geeft aan het meest ongrijpbare personage uit dit verhaal, is het product van een scherpzinnige en gedurfde, hoogstpersoonlijke interpretatie en ontspruit aan een in het acteren zelf gevonden oerbron.

Sharlee Daantje in Het achtste leven (voor Brilka) van Theater Oostpool in regie van Nina Spijkers

Uit het juryrapport: Sharlee Daantje is met recht het cement van deze hele vertelling. Na een grote speelscène in Het achtste leven (van Brilka) trekt Daantje moeiteloos de aandacht weer naar zich toe. Onder die moeiteloosheid gaat een groot ambacht schuil. Waar de gehele cast door het spel én door de zang een mooie totaalprestatie levert in deze voorstelling, is Sharlee daarvan de grote verbinder.

GENOMINEERD VOOR DE MEEST GRENSVERLEGGENDE PODIUMPRESTATIE


Bo Tarenskeen voor het maken en performen van Wittgenstein 2. Aan de taal ligt het niet van Bo Tarenskeen

Uit het juryrapport: De jury wil nadrukkelijk vermelden dat Wittgenstein 2. Aan de taal ligt het niet een collectieve werkwijze ademt, schatplichtig aan het maken en denken van Maatschappij Discordia. Bo Tarenskeen nam binnen deze sterke samen-beslissende maakhouding tekst, regie en twee rollen voor zijn rekening. Hij vermengt in zijn tekst het documentaire en lyrische genre en transformeert zo filosofie en biografische geschiedenis naar toneeltekst -en voorstelling.

Carolina Bianchi voor het maken en performen van Cadela Força: Capítulo I: A Noiva e o Boa Noite, Cinderela van Carolina Bianchi y Cara de Cavalo & Metro Gestão Cultural / Frascati Producties

Uit het juryrapport: Bianchi gaat grensverleggend te werk en neemt haar publiek diep de theaterafgrond in mee. Ze gebruikt haar fysiek als kunstwerk en verweeft dat in een totale theaterervaring met een enorm gevoel van urgentie, terwijl ze haar publiek overweldigd achter laat.

Princess Isatu Hassan Bangura voor het maken en performen van Great Apes of the West Coast van NTGent / Via Zuid / Likeminds

Uit het juryrapport: Grensverleggend is Princess Isatu Hassan Bangura’s gave om een compleet universum te bouwen in Great Apes of the West Coast. Anders dan typisch Westerse speltradities, is Bangura’s spel meerduidig en associatief. Met taal, beweging en zang brengt ze een mythisch soort spreken ten tonele. Zorgvuldig wordt een kluwen van herinneringen, lagen en betekenissen gegenereerd, die je als kijker ademloos ondergaat.

Romana Vrede en OTION voor het maken en performen van Tijd zal ons leren van Het Nationale Theater in eindregie van Erik Whien

Uit het juryrapport: Romana creëerde met Tijd zal ons leren in drie jaar tijd een monument voor haar moeder die overleed in Corona tijd en daardoor niet naar Suriname gerepatrieerd kon worden. OTION voorzag dat monument van cultuurhistorische waarde door het onderzoeken van eeuwenoude hymnes zoals “te mi no de moro sang we kar kar mi ning” of “Watra” en deze met grote schoonheid een hedendaagse vorm te geven.

Met het uitreiken van de Theo d’Ors eert VSCD de prestaties van de podiumkunstenaars op onze podia en willen zij hun werk onder de aandacht brengen van een groot publiek. De nominaties zijn toegekend door:

De Nederlandse Toneeljury 2023-2024:
Abdelkader Benali (voorzitter), schrijver, presentator, programmamakertheatermaker| Marjorie Boston, programmeur De Schuur en directeur RIGHTABOUTNOW INC.| Tommie van Eck, directeur De Purmaryn | Rehana Ganga, programmamaker Het Nationale Theater | Patricia Lim, kostuumontwerper | Han van Wieringen schrijver, vertaler, criticus | Dianne Zuidema, directeur Schouwburg Amstelveen | Peter Hendrikx – directeur performing De Nieuwe Oost & Theater a/d Rijn. 

De uitreiking van de VSCD Prijzen wordt mede mogelijk gemaakt door de Vriendenloterij.

Naar al het nieuws